Första inlägget!

 
Jag och några från min klass under första veckan i skolan!
(En smula awkward, eftersom ingen lärt känna någon ännu..)
 
 
Välkommen till Bildbehandlarbloggen! Jag heter Elin Kero och jag är en av 18 elever som läser första året som Bildbehandlare på Fotoskolan STHLM! När det här inlägget publiceras har vi precis börjat vår andra termin och jag tänkte catcha up lite och visa er lite av vad som hänt under den förra terminen!
 
Första halvan av terminen läste vi bland annat Bildbehandling A, där vi fick lära oss negativ- och diabildsscanning och gick igenom alla viktiga basfuktioner i Photoshop riktigt på djupet. Dock inte sådär "lätt" som man tror att det ska vara när man tänker A-kurs, utan här fanns det galet mycket att lära sig. Även om man kunde mycket i Photoshop innan, så var det också rejält mycket som man missat, märkte i alla fall jag..
Här var det också full fokus på att återge bilder verklighetstroget - rätt kontrast, korrekta färger och varken för mörk eller för ljus...
 
 
 
 
Vänster: Jag scannar mina egna negativ, fotograferade med en kamera från 50-talet.
Höger: Vår lärare, ET, visar hur en och samma bild kan skilja sig med bara olika typer av kontrast.
 
 
Under höstterminen läste vi också Bild & Form (som en mjukstart på utbildningen), Bildkommunikation och Juridik för bildskapare. I Bildkommunikationen hade vi vårt första samarbete med fotograferna och jag och min fotograf Anneli lyckades klämma ut de här bilderna.
 
 
 
 
Vänster: Brandlarm. Kallt. Ösregn. Min klass var den enda på skolan som var smart nog att trängas under det enda taket... hehe
Höger: En av de första uppgifterna i A-kursen, som var att göra iordning ett svartvitt negativ och sedan printa.
 
 
Andra halvan av terminen började Bildbehandling B, där vi avslutade kapitlet "korrekt återgivna bilder" med att anpassa bilderna för webb, utskrift och tryck. Det bråkades med färgrymder och för starka färger. Just den orange'a flytvästen blev något av ett hatobjekt... Men sen kom vi in på retusch-delen och alla blev glada igen! ;)
 
 
 
 
Vänster: Jag och min koncentrerade och väldigt väluppfostrade klass i vårt klassrum!
Höger: Bildmassaker.. Så här kan det se ut när man försöker redigera en bild så att den matchar en redan utskriven förlaga. KAOS.
 
B-kursen är inte slut än, så det är det vi jobbar med nu efter julledigheten. Nu handlar det bara om retusch och det kommer ni förmodligen att få se mer av i något annat inlägg. Tack för mig (för denna gång åtminstone) :D
 
 
 
 
Vänster: När jag testprintade min ansökningsbild på olika typer av papper.
Höger: Fina skolan, helt vinterklädd!